Martori de Bord Volkswagen, BMW, SKODA, Dacia, Ford, Porsche etc.

Fiecare automobil este echipat cu o serie de martori de bord care furnizează informații critice șoferului cu privire la starea și funcționarea vehiculului. Acești indicatori luminoși sau simboluri afișate pe panoul de bord sunt esențiali, mai ales la modelele de ultimă generație, deoarece oferă avertizări imediate despre diverse aspecte operaționale.

Totuși, mulți conducători auto nu sunt familiarizați cu semnificația acestor martori și pot fi derutați atunci când unul se aprinde. Din păcate, ignorarea sau interpretarea incorectă a acestor semnale poate duce la neglijarea unor probleme tehnice importante, care pot agrava situația și afecta siguranța vehiculului și a pasagerilor.

În acest articol, vom detalia principalii martori de bord , semnificația fiecăruia și modul în care șoferii pot acționa în mod corespunzător atunci când aceștia se aprind. Prin înțelegerea mesajelor afișate de acești indicatori, șoferii vor putea să-și mențină autovehiculele în condiții optime de funcționare și să prevină eventuale defecțiuni grave.

Culori și semnificații ale martorilor de bord

Martorul de bord poate fi de diferite culori, fiecare indicând un anumit nivel de urgență sau importanță a informației transmise:

Martori Roșii

Martorul de culoare roșie semnalează întotdeauna o defecțiune sau o situație critică care necesită o intervenție imediată din partea șoferului. Printre probleme grave indicate de martori roșii se numără supraîncălzirea motorului, defecțiuni ale sistemului de frânare sau presiune scăzută a uleiului.

Martori Galbeni

Martorul galben avertizează cu privire la anumite situații care necesită atenție, dar nu reprezintă o urgență imediată. Aceste semnale pot indica probleme precum nivel scăzut de ulei, defecțiuni ale sistemului de control al tracțiunii sau ale airbag-urilor.

Martori Verzi

Martorul verde este de obicei un indicator de informare sau confirmare a anumitor funcții ale mașinii, cum ar fi activarea farurilor, a sistemului de control al tracțiunii sau a asistentului pentru menținerea benzii de rulare.

Prin familiarizarea cu aceste coduri de culoare și semnificația fiecărui martor, șoferii vor putea interpreta corect mesajele afișate pe panoul de bord și vor putea lua măsurile necesare pentru a preveni eventuale probleme sau daune grave.


  1. Faruri de ceață față activate
  2. Probleme la servodirecție
  3. Faruri de ceață spate activate
  4. Nivel scăzut al lichidului de parbriz
  5. Plăcuțe de frână uzate
  6. Pilot automat pornit
  7. Direcția semnalizării
  8. Probleme la senzorul de lumină
  9. Mod de iarnă activat
  10. Indicator pentru informațiile computerului de bord
  11. Bujii/Preîncălzire diesel avertizare
  12. Avertizare temperaturi scăzute
  13. Probleme la sistemul de pornire al vehiculului
  14. Cheia nu este în vehicul
  15. Bateria cheii este descărcată
  16. Avertizare distanță față de un alt vehicul
  17. Apăsați pedala de ambreiaj
  18. Apăsați pedala de frână
  19. Volan blocat
  20. Faza lungă activată
  21. Presiune scăzută în pneuri
  22. Faruri de întâlnire sau lumini de poziție activate
  23. Bec ars
  24. Avertizare lumini de frână
  25. Avertizare filtru de particule
  26. Probleme la sistemul de tractare
  27. Probleme la suspensia pneumatică
  28. Avertizare părăsire bandă de circulație
  29. Probleme la catalizator
  30. Centura de siguranță necuplată
  31. Frână de parcare activată
  32. Probleme la baterie sau alternator
  33. Sistem de asistare la parcare activat
  34. Indicație pentru necesitatea unei vizite la service
  35. Faruri adaptive
  36. Controlul înclinării farurilor
  37. Avertizare eleron
  38. Avertizare plafon decapotabil
  39. Probleme la airbag-uri
  40. Frână de mână activată
  41. Apă în filtrul de combustibil
  42. Airbag dezactivat
  43. Problemă mecanică
  44. Indicator fază scurtă
  45. Filtrul de aer necesită înlocuire
  46. Mod Eco activat
  47. Sistem de asistare la coborârea pantelor
  48. Probleme la temperatura motorului
  49. Avertizare ABS
  50. Avertizare filtru de carburant
  51. Ușă deschisă
  52. Capotă deschisă
  53. Nivel scăzut de combustibil
  54. Probleme la cutia de viteze automată
  55. Limitator de viteză activat
  56. Probleme la amortizoare
  57. Presiune scăzută a uleiului
  58. Degivrare parbriz activată
  59. Portbagaj deschis
  60. Sistem de control al stabilității dezactivat
  61. Senzor de ploaie
  62. Probleme la motor sau la emisii
  63. Degivrare lunetă activată
  64. Modul automat al ștergătoarelor de parbriz activat


Martori de Culoare Roșie

Martor de Supraîncălzire Motor

Acest martor indică faptul că motorul vehiculului s-a supraîncălzit, ceea ce poate duce la daune serioase. Dacă acest indicator se aprinde, șoferul trebuie să oprească imediat mașina și să nu mai continue deplasarea. Trebuie verificat nivelul lichidului de răcire și excluse eventuale scurgeri sau alte probleme în sistemul de răcire. De asemenea, este recomandat să se solicite asistența unui specialist.

Martor de Nivel Scăzut de Combustibil

Când acest martor se aprinde, înseamnă că rezervorul de combustibil al vehiculului are un nivel prea scăzut, fiind necesară realimentarea urgentă.

Martor de Presiune Scăzută a Uleiului

Martorul roșu de ulei se aprinde atunci când nivelul uleiului din motor este prea scăzut sau există o problemă gravă la sistemul de lubrifiere. În această situație, șoferul trebuie să oprească imediat vehiculul și să verifice nivelul uleiului.

Martor de Portbagaj Deschis

Acest martor indică faptul că portbagajul vehiculului este deschis sau nu este închis corespunzător în timp ce mașina este în mișcare.

Martor de Baterie

Martorul de baterie se aprinde atunci când sistemul de încărcare prezintă o defecțiune. Șoferul trebuie să verifice conexiunile bateriei și starea curelei de transmisie. Dacă problema persistă, este necesară consultarea unui specialist.

Martor de Servodirecție

Acest martor semnalează o problemă la sistemul de servodirecție, ceea ce poate face manevrarea vehiculului mai dificilă.

Martor de Sistem de Frânare

Martorul de frână se aprinde când sistemul de frânare întâmpină o problemă, precum defecțiuni la lichidul de frână sau la pedala de frână. În acest caz, mașina trebuie verificată urgent de un specialist.

Martor de Uzură a Plăcuțelor de Frână

Acest martor indică faptul că plăcuțele de frână sunt foarte uzate și necesită înlocuire. Uneori, poate fi de culoare galbenă, în funcție de modelul vehiculului.

Martor de Centuri de Siguranță

Martorul de centuri de siguranță se aprinde și emite un semnal acustic atunci când un pasager nu își fixează centura. Acesta nu se va stinge până când centura nu este pusă.

Martor de Frână de Mână

Martorul de frână de mână se aprinde când aceasta este activată și se stinge când este dezactivată.

Martor de Sistem de Tractare

Acest martor se aprinde în cazul în care vehiculul tractează o remorcă sau o rulotă cu propriul sistem de frânare și iluminare, indicând o problemă la nivelul acestora.

2. Martori de Culoare Galbenă

Martor de Presiune în Anvelope

Martorul galben se aprinde atunci când sistemul de monitorizare a presiunii în anvelope detectează o discrepanță sau o problemă.

Martor de Airbag Dezactivat

Acest martor indică faptul că airbag-ul este dezactivat.

Martor de Lumini de Ceață Spate

Martorul galben semnalează activarea luminilor de ceață spate.

Martor de Nivel Scăzut al Lichidului de Parbriz

Acest martor indică faptul că rezervorul de lichid de spălare a parbrizului este aproape gol.

Martor de Bujii

Martorul de bujii, de obicei prezent la mașinile diesel, semnalează probleme la una sau mai multe bujii.

Martor de Filtru de Particule (DPF)

Martorul DPF poate indica o defecțiune sau o funcționare necorespunzătoare a filtrului de particule, care poate fi înfundat și necesită curățare.

Martor de Senzori de Ploaie

Acest martor semnalează o defecțiune la senzorii care activează ștergătoarele automate de parbriz în condiții de ploaie.

Martori de Dezghețare Lunetă și Parbriz

Acești martori se aprind atunci când sistemele de dezghețare ale lunetei și/sau parbrizului sunt activate.

Martor Check Engine

Martorul Check Engine poate indica o multitudine de probleme, de regulă legate de motor sau de sistemul de control al emisiilor. Pentru a determina cauza exactă, este necesară diagnosticarea de către un service autorizat.

Martor de Avertizare a Temperaturii Exterioare

Acest martor se aprinde când temperatura exterioară scade sub un anumit prag, de obicei sub 0-4°C, avertizând șoferul cu privire la posibilele condiții de îngheț.

Martor de Sistem de Recunoaștere a Cheii

Martorul indică prezența cheii sau a dispozitivului de acces în apropierea vehiculului, facilitând deblocarea și pornirea acestuia. Poate fi și de culoare roșie, semnalând o problemă cu acest sistem sau cu cheia.

Martor ESP

Martorul galben al sistemului de control al tracțiunii (ESP) indică o defecțiune la acest sistem, care ajută la menținerea stabilității și aderenței pe drum.

Martor ABS

Martorul ABS se aprinde atunci când sistemul de frânare anti-blocare prezintă o problemă.

Martor EPC

Acest martor semnalează probleme la motor sau la sistemul de control al emisiilor, necesitând diagnosticarea și remedierea de către un service autorizat.

3. Martori de Culoare Verde

Martor de Pilot Automat (Cruise Control)

Martorul verde indică activarea sistemului de pilot automat.

Martori de Semnalizare

Acești martori se aprind atunci când se activează semnalizatoarele stânga sau dreapta, iar ambii se vor aprinde când se activează avariile.

Martor de Apăsare a Pedalei de Frână

Acest martor se aprinde la mașinile cu cutie automată sau manuală pentru a indica faptul că șoferul trebuie să apese pedala de frână înainte de a porni sau a elibera frâna de mână electrică.

Martori pentru Luminile de Întâlnire și de Drum

Acești martori se aprind atunci când sunt activate respectivele funcții de iluminare.

Martor de Sistem Lane Assist

Martorul verde se aprinde când funcția de asistență la menținerea benzii de rulare este activă, avertizând șoferul că vehiculul poate părăsi banda fără semnalizare. Este important de reținut că nuanțele exacte ale martorilor pot varia între diferite modele Volkswagen. De exemplu, la un anumit model, martorul de nivel scăzut al uleiului poate fi galben, în timp ce la altul poate fi roșu. Totuși, semnificația generală a culorilor rămâne aceeași. Pentru a identifica cu precizie semnificația fiecărui martor, se recomandă consultarea manualului de utilizare specific modelului de Volkswagen deținut.
Lasa un comentariu
Nu exista opinii la acest produs